VÅRT GRUNNFUNDAMENT
Seasideboat ble grunnlagt av Erik Andersen i 2004. Etter mange år i båtbyggerbransjen så Andersen mulighetene for å bygge båter med stort fokus på holdbare løsninger og servicevennlighet. Båter der vedlikehold og reparasjoner ikke skal være hodebry. Det dannet grunnlaget for den første modellen, Seaside 26. En klassisk og tradisjonsrik 26 foter med strak aksel og sentrert motor. Dette gir svært stabile kjøreegenskaper, og enkel tilgang til vitale deler som motor og ror. Les mer om Seaside 26 her.
Seaside 26 høstet god kritikk, og ga mange viktige erfaringer for videre utvikling av den nye modellen, Seaside 20. Seaside 20 ble bygget med mål om å skape en sportslig, trygg og samtidig leken 20 foter for den som elsker å utforske skjærgården. Les mer som Seaside 20 her.
Erfaringene fra Seaside 20 og Seaside 26 var viktige brikker da vi nå utviklet vår helt nye modell, Seaside 23. Seaside 23 blir for første gang vist til folket på Båter i Sjøen 2022. Les mer om Seaside 23 her.
TRYGGHET FOR DEG
Å kjøpe båt er en investering i fremtidig opplevelser, og vi ønsker å gjøre prosessen så trygg som mulig for deg. Derfor snakker du alltid med en direkte fra oss når du skal handle båt. Ingen mellomledd. Ingen misforståelser. Du snakker med de som kan produktet best, og sammen med deg sette sammen den kombinasjonen som passer deg.
Trygghet handler også at du som båteier skal føle deg i varetatt. Derfor er ettermarkedet et av våre fokusområder. Ta gjerne kontakt dersom du er eier av en eldre Seaside.
BLI BEDRE KJENT MED SEASIDEBOAT
OM VÅRE BÅTER
Alle nordmenn med interesse for båt føler en tilknytning til den norske båtbyggertradisjonen. Med røtter tilbake til vikingtiden viderefører vi en tradisjon vi er stolte av å være en del av. Torberg Skavhogg heter mannen som var byggeansvarlig av det kongelige langskipet Ormen Lange for den mektige Olav Tryggvason. En utfordrende byggeprosess, men resultatet ble enestående. Siden den tid har båtbyggertradisjonen vært igjennom nærmere tusen år med forandring både teknologisk og materialistisk.
SLIK BYGGES DE
Båtene bygges i tradisjonell form av glassfiber med moderne materialer som gir god holdbarhet og styrke. Våre båter skal vare over flere tiår, og det benyttes dermed ingen organiske materialer som vil råtne over tid. Vi bruker blant annet Divinycell fremfor playwood (også kjent som finér). Divinycell vil ikke delaminere, og vil opprettholde styrke i større grad enn playwood.
OVER 20 ÅR MED NORSK BÅTPRODUKSJON
Det er mye en skal tenke på når man bygger og utvikler en båt. Alt fra tekniske egenskaper som skrogvinkel, step, materialvalg, tyngdepunkt, og ikke minst støp. Effektive skrog er lette skrog. Vi jobber hele tiden for å få mest mulig styrke, på minst mulig vekt. Riktig styrke på riktig flater er en av nøklene for å oppnå dette – her av materialvalg. Med over 20 år i norsk båtproduksjon har vi opparbeidet mye kunnskap og erfaring om emnet, noe som er bakgrunnen for hvordan vi bygger båter i dag.
MED FOKUS PÅ HOLDBARE LØSNINGER
Båtproduksjon er en prosess som består av flere ledd. Våre båter blir satt sammen av spesialister innenfor hvert sitt fagområde. Før en båt er komplett må skrog, innerliner og dekk limes og festes. Dette er en prosess hvor riktig bruk av lim og festeanordning er avgjørende for å få en båt som holder i mange tiår, og ikke svekkes ved vibrasjoner og ytre påkjenninger. Derfor er vi svært nøye i valg og bruk av underleverandører. Dette er viktig for oss – det er dette som gir våre båten den kvaliteten vi står for i alle ledd.